lördag 2 januari 2010

Att ta sig vatten över sitt huvud


Aruncus aethusifoliusa
Koreansk plymspirea
När jag är hemma överdoserar jag lätt mitt surfande. Och när mina bloggfavoriter är lästa och DN, Aftonbladet och Svenskan är luslästa och alla filmer på SVT play är slut då kommer jag på nåt. Den här gången kom jag på att jag ska planera lite trädgård på S Lagnö.


Astilbe arendii.
Jag har planerat i två dagar. Jag skrev upp alla mina favoriter:
buxbom, lavendel, vit ölandstok, murgröna, staketdruva och kärleksört. Sen beställde jag helt andra frön. Dem på bilderna. Ärligt talat - jag beställde frön!


Filipendula ulmania, Älggräs.
Så nu ska jag driva upp ett hundratal plantor då?



Humulus, lupus,
Humle.
Vem vet-
Det kanske blir nåt.
Men fröpåsar är väldigt lätta att lägga i en låda och glömma bort...





Clematis Vitalba
Jag skulle verkligen imponera på mig själv om jag gjorde nåt av det här.





Fragi Vesca Sheila,
jättesmultron.
Iallafall de här jättesmultronen skulle sitta fint.




Lathyrus odoratus Royal,
Luktärt.
Ettåriga.






Lathyrys oderatus, Black Night
Luktärt.
Snygga.
Om man är sugen på att följa frönas väg så kan jag övertalas att blogga om detta:
Skriv en kommentar!







3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan tänka mig en härlig dokusåpalik följetong om fröna. Verkligen.

sandybay sa...

En dokusåpa kan jag också föreställa mig! Om alla dessa fröer kommer i jorden och beter sig som de ska så kommer det ju även att kräva en viss närvaro på "landet"? Eller ska stackars Fritzi sköta om det när de väl är nedpetade i jorden? Humle funderade vi på till vår garagevägg, men vi fimpade det av någon anledning som jag inte kommer ihåg just nu.

Mikkan sa...

Hej där, underbart att kunna odla själv, det skulle jag ge mycket för att ha möjlighet till! :)
Trevlig söndag!