tisdag 16 januari 2007

Varför är svenskt kött alltid bäst?


Jag har i många år undrat varför svenska bilar, svenskt kött, svenska flickor, svensk kvalitet alltid är så himla mycket bättre än alla andra länders produkter. Jag måste erkänna att jag misstänker att slutsatsen att "svensk kvalitet är bättre än varje annan kvalitet" är uttryck för nånting annat än resultatet av faktiska undersökningar.
Vi har i flera år ätit brasilianskt kött, köpt på Konsum eller Ica eller nåt. Kvaliteten har varit hög och jämn genom åren och till ett alltid fördelaktigt pris jämfört med svenskt kött. Men jag har flera gånger undrat hur det kan vara så mycket billigare med dem, vad jag föreställer mig, långa transporterna från Sydamerika till norra Europa. Nu vet jag lite mer: att kostnaderna för uppvärmda stallar och kraftfoder till svenska djur är så kostsamma jämfört med fritt betande och strövande ko-klungor att kostnaden för båttransporten för packat kött inte vägs upp.
Dessutom såg jag på TV4 för länge sen en man som var köttinköpare i restaurangbranschen att svenskt kött till hemkonsumenter inte märks eller namnges med kön eller ålder. Dvs en slaktad gammal mjölkko eller en ungtjur? Vet ej, men det är ju SVENSKT!
Det skulle restaurangbranschen aldrig acceptera.
Brasilianskt kött är bättre än svenskt.
Japanska bilar är bättre än svenska.
Tysk kvalitet bättre än svensk.
Och nej- man får inte vad man betalar för.
Bilden: Ko med stora horn.

3 kommentarer:

sthlmroad sa...

Jag började skriva en jättelång kommentar till dig, men sen försvann allt... så du får nöja dig med:

Brasiliansk kött är ju faktiskt många gånger dessutom godare än svenskt och till ett löjligt mycket lägre pris. Senast köpte jag brasilianska filén för 199 kr/kg medan den svenska ligger mellan 349-379kr/kg i innerstan.

Sen är slutklämmen lite intressant, det framgår inte alldeles tydligt varför japanska bilar skulle vara bättre än Volvo, pyttsan!

Katten sa...

Viktor, du har för det mesta rätt men...
...sammanlagda nedslag i besiktningen:
Toyota Corolla 1998: 25
Volvo V40 1998: 46!!!
www.bilprovningen.se

Unknown sa...

Och jag som jämt framhärdar att vi har världens bästa bil...Gamle Rutger är pålitlig och säker och bra och oss kär!;-)