lördag 17 februari 2007

Liten blir stor


Min förstfödde har flyttat hemifrån. Det kommer inte som någon chock, han har övat lite förut. Kleber har bott med sin pappa i Berlin och han har gjort lumpen.
Just lumpen är en sån tydlig gräns när ens son är vuxen. Staten sätter faktiskt ett riktigt vapen i handen på honom och utbildar honom till personskydd. De tror att han kan ansvara för andras liv.
Men när Kleber var bara några månader skickades
en sån där stor identifikationsbricka ut i en brun påse, det gjordes fortfarande 1984. Det var statens sätt att märka ut att detta barn ska en gång tjäna nationen. Jag gömde den där påsen och hade nog gömt honom också om det behövts.
Men när han gjorde lumpen för några år sedan insåg jag att han är vuxen nu. Pliktverket frågade inte mig nånting när de placerade Kleber. Att gömma honom kändes inte ett dugg aktuellt. Eller att få honom att undvika lumpen. Själv säger han att han vunnit på att få den utbildningen och att det känts som en satsning på honom att staten betalar människor för att han ska få leka i skogen, överlevnadsträna och vad de nu gör. Där.
(Bild: www.fotoakuten.se)

Jag blir lite sentimental
när jag tänker på den ljuva babyn han var.
När jag tänker på den fiffiga och kluriga lilla pojken
och den nyfikna tonåringen,som jag har haft,

Jag blir mer än lite stolt
när jag tänker på vilken
man han har blivit




3 kommentarer:

Anonym sa...

hihi, han kommer nog krypande hem när hans kylskåp är tomt och hungern griper tag i honom!
Jag tvivlar på att han kommer att utnytja överlevnadskunskaperna som han fick i lumpen till att skaffa föda,)

sthlmroad sa...

Han fick 6 kilo makaroner i går. Räcker säkert två-tre dagar i alle faller.

Unknown sa...

Ja, Viktor; HÖGST två-tre dagar...

Om 22 år sådär sitter väl jag där i skiten...och snörvlar...och undrar var åren tog vägen...
Eller så köper jag en säng som inte får plats i mitt hem till mitt barn. Det finns föräldrar som gör så har jag hört!

Hälsa Kleber "LYCKA TILL" om ni mot förmodan träffar honom...;-)