torsdag 10 juli 2008

Loppisfynd



Häromdagen var jag på Myrorna i Skärholmens centrum. Periodvis är jag där rätt ofta men det är sällan fyndchans där. Det är lite för höga priser för lite för trista saker. Men denna gång hittade jag en, i storlek, vanlig pläd och en fullstor filt i ren ull och designade av den färg- och formsäkra Viola Gråsten. Fritzies mutti har en sån i gröna "mjukrandiga" toner så jag kände igen mönstret direkt när jag såg det. Underbart. Jag hittade en i blågrönt. Jag hittade en i blåvitt. Jag såg en i blålila och nån annan - en liten pappa med sulky- tog den. Grrr. Jag bestämde mig för att släppa det för de kostade iallafall 125 kr styck och ville jag verkligen spontanshoppa ullfiltar för sammanlagt 375 kr denna dag? Hmm.

Kassan ligger en trappa upp och efter en stund såg jag lilla pappan med sulkyn igen, däruppe. Han höll fortfarande i filten och vips, med ett knyck ryckte han av prislappen och la filten i korgen under vagnen. Då såg det ut som deras utflyktsfilt som legat där i alla dar.

När jag betalar 250 kr för mina filtar designade av Viola Gråsten så ställer sig lilla pappan med sulkyn bakom mig. Han ska köpa ett par vita plaststolar med 70-talsstuk och filten ligger under vagnen. Jag står kvar och ser att han betalar sina stolar men inte filten. En Gråsten i blålila toner. Jag funderar på om jag ska säga nåt om att det kanske är bättre att jag tar filten för jag tänker betala för den. Men jag säger ingenting.

1 kommentar:

Unknown sa...

Man blir ju trött...
Hur svårt kan det vara att langa fram ett par lappar som betalning...?

Han kanske var utfattig och itne hade en aning om vilken godbit han sprang på...