fredag 4 juli 2008

Utflykt till Lida

Idag gick jag och Terry från Tumba till friluftsområdet Lida. Jag har under mina sex år som Tumbabo på olika vägar gått dit. Jag har dragit med flera (oskyldiga) personer på riktiga strapatser med vagn och cykel i oländig terräng. Jag har gått konstiga omvägar med full packning innan jag ens ägde ett par riktiga vandrarkängor! Det är slut med det nu. På sportlovet detta år bad jag Terry och hans klasskompis visa mig vägen de varje höst cyklar med skolan. Och vips fick jag en utmärk till Lida. Det tar en timme och tio minuter att gå i rask men inte onödigt rask takt.
Framme. Det finns vindskydd för övernattning och eldstad. Jag gillar Lida. Erskine har ritat timmerhuset restaurangen håller till i. I år har den kompletterats med en häftig glasutbyggnad.
På vägen hem hittade Terry en vandringsstav. Den pojken har burit många pinnar hem i sina dar. Vi har haft pinnhög vid garaget stor som en majbrasa. Men denna gång lämnade han pinnen när vi befann oss i skogsbrynet och anade de första villorna. Han börjar bli stor.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Är detta uppvärmningen till Pilgrimsvandrigen? Eller rättare sagt: måste man klara Lida-vandring innan man ger sig av till Saint Pied-de-port?

han är fin Terry...så lagom eftertänksam och utgrundande och lagom barnsligt förtjust liksom...

Katten sa...

Pilgrimens sju nyckelord är enkelhet, långsamhet, andlighet, delande, bekymmerslöshet, frihet och tystnad. Varje pilgrimsvandring präglas av nyckelorden.

Man måste nog minst klara Lidavandringen. I höst ska jag vandra varannan helg i SL-området i ur och skur.Jag byter Lida mot Hellasgården och jag behöver nog 2 år av förberedelser innan det blir
Saint Pied-de-port.
När jag var i din ålder hade jag ingen aning om pilgrimsvandringar förutom den till Mekka. Och ändå älskde Gunnar Galicien och Santioago de Compostela.
Du är före, Smarto!

Unknown sa...

jag vill inte vara cynisk men kanske just därför ;-) ... jag menar Gunnar=du hade ingen aning...
Jag har ingen aning om något som Andy är intresserad av...
jag vill helst inte skilja mig innan jag gift mig så jag ska nog börja intressera mig!

Innebär tystnad att man inte ens har med sig mp3-spelaren?
Jag ska börja se över några egna pilgrimsleder här i länet, jag behöver träna mig i de sju nyckelorden...

Anonym sa...

Man kan vandra från vimlet runt Skanstull ner till vattnet och gå den underbara strandpromenaden bort till häftiga Hornstull. Ståtliga Långholmsgatan fram till bron för att sedan svänga ner på fashionabla Södermälarstrand.
Blicka ut över Riddarfjärden, njut av solen och spatsera österut fram till en stilig stig, i höjd med fantastiska Ringvägen, för att komma upp på Stockholms stoltaste berg - Skinnarviksberget.
Vandringen fortsätter över berget förbi anrika Münchenbryggeriet bort mot Stockholms mest attraktiva adress - Bastugatan - med Stockholms bästa utsikt.
Bastugatan fram och vips är vi på konstverket, arktitekturunikumet - världens bästa Slussen! Promenera sedan modegatan Götgatsbacken upp till Medborgarplatsen - världens mitt och folkets absoluta favoritplats. Ta vänster vid blomstrande Katarina Bangata och spatsera fram till statyn som föreställer alla tiders störste idrottsutövare. Genom grönskan kommer du slutligen till öppna Vintertull där man kan blicka ut över öppna hav och välvårdade parker, bibliotek och bostadshus. Följ strandpromenaden sydväst och plötsligt är cirkeln sluten. Tillbaka vid Skanstull och (läckra?) Läckerbiten serverar en härlig Weissbier, i perfekta glas, tillsammans med den lilla citronen som gör det där lilla extra.

SÖDERMALM!

Katten sa...

Ja, den vandringen tar jag i höst. Varannan vecka i SL-området. I ur och skur. Ska vi ta jämna eller udda?

Anonym sa...

Jämna kanske? Det rimmar ju på vandra... :)

Anonym sa...

Vad fint skrivet, son V. Jag känner att det rycker i vandringsbenen!!
Lena

Unknown sa...

Men jag kan tänka mig den vandringen tillsammans med kusin V redan i sommar...det är särskilt bieren som lockar ska jag erkänna...
När V?